ارائه الگوی حکمرانی اسلامی- ایرانی آموزش و پرورش

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه مالک اشتر

2 استادیار دانشگاه امام حسین (ع)

3 دبیر آموزش و پرورش

چکیده

آموزش و پرورش بعنوان اصلی ترین مسئول تلعیم و تربیت عموی کشور وظیفه تربیت نسل آینده و دستیابی دانش آموزان به حیات طیبه در ابعاد فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی را بر عهده دارد. دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در جایگاه سند بالا دستی آموزش و پرورش نیاز به نقشه راهی است که متناسب با زیسب بوم و فرهنگ غنی اسلامی ایرانی باشد. در سال های اخیر بعلت تصمیم گیری نادرست در آموزش و پرورش در سایه فهم غلط از حکمرانی و الگو برداری از الگوهای غربی موجب عقب ماندگی از برنامه ها و عدم عملیاتی شدن سندتحول شده است. این پژوهش با نقد الگوی حکمرانی غربی موسوم به حکمرانی خوب و معرفی درون مایه لیبرالی آن به معرفی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت که دارای ماهیت توحیدی است پرداخته است. این الگو ضمن سازگاری با بوم کشورمان که منطبق با ایرانیت و اسلامیت مردم است، دستیابی به حیات طیبه و سعادت دنیوی و اخروی افراد جامعه را تضمین می کند. به همین منظور با استفاده از روشگان داده‌بنیاد به گردآوری، تحلیل و تبیین عوامل موثر جهت بهبود الگوی حکمرانی در بدنه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. نتایج پژوهش نشان داد که در چارچوب مفروضات دینی، 1- خود ارزیای و پاسخ گویی مسئولانه، 2- نقش آفرینی و تعامل اثر بخش نهاد آموزش و پرورش، 3- تکلیف گرایی و امانت داری، 4- خود مراقبتی و محاسبه و 5- صداقت در کردار و گفتار در تمام سطوح از مهمترین گزاره‌های بهبود حکمرانی در آموزش و پرورش کشور است. در انتها نیز الگوی حکمرانی اسلامی - ایرانی آموزش و پرورش ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


نهج‌البلاغه، امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام.
آدریان، لفتویچ (1385). دولت‌های توسعه‌گرا (ترجمه جواد افشارکهن). مشهد: مندیز.
ایوب، کواسمی (1390). بحراندولت- ملت و آینده احتمالی آن. دو فصلنامه علمی- پژوهشی سیاست نظری، 102-81.
حسین، بشیریه (1378). دولت، جامعه مدنی و گفتمان‌های جامعه‌شناسی سیاسی. کتاب علوم اجتماعی.
حسینی تاش، سید علی؛ واثق، قادر علی (1393). حکمرانی خوب و ارائه حکمرانی شایسته. اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، 7-28.
سروش محلاتی محمد (1380). اهداف و آرمان‌های حکومت. قبسات، 48-56.
علی، دینی (1370). تفاوت کیفی مفهوم رشد و توسعه. فصلنامه توسعه.
مایکل، تودارو (1387). توسعه اقتصادی در جهان سوم (ترجمه غلامعلی فرجادی). تهران: انتشارات وزیری.
ناظمی اردکانی، محمد (1387). حکمرانی خوب با رویکرد اسلامی. علوم انسانی، 17(76)، 107-128.
نرگس، سجادیه (1388). مسئولیت‌های متقابل نهاد تعلیم و تربیت رسمی و خانواده. حوراء.
یزدان‌فام، محمود (1381). دولت و دموکراسی در عصر جهانی شدن. تهران: انتشارت روزنه.
کریمی، جلیل. صنعت آموزش (1393). مطالعه جامعه‌شناختی. 21(1)، (49-62)
ادیب حاج باقری. م, ص. س (1382). روش‌های تحقیق کیفی. تهران: بشری.
تودارو، م(1387). توسعه اقتصادی در جهان سوم (ترجمه غلامعلی فرجادی). تهران: انتشارات وزیری.
خلخالی، ع (1399). مفهوم‌سازی حکمرانی خوب در آموزش ‌و ‌پرورش عمومی ایران با رویکرد پدیدارشناسی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی 208-191.
خوب چهره، م (1399). تبیین مؤلفه‌‌های آموزش و پرورش استاندارد 2585-2575.
سالارزهی، ح (1391). بررسی سیر تحول در پارادایم‎های مدیریت دولتی: از پارادایم مدیریت دولتی سنتی تا پارادایم حکمرانی خوب. مدیریت دولتی, 62-43.
عزیزی، ح (1397). تحقق توسعه سیاسی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت. مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی و ایرانی ۱۵۷ - ۱۸۳.
محمد, س. م (1387). اهداف و آرمان‌های حکومت. قبسات 56-48.
محمد، ن. ا (1387). حکمرانی خوب بارویکرد اسلامی. علوم انسانی 128-107 و (76) 17.
نادری, م (1397). حکمرانی خوب؛ معرفی و نقدی اجمالی اسلام و پژوهش‌های مدیریتی 69- 93.
هاشمی, م؛ & مرتضوی, م (1400). طراحی مدل اداره آموزش عمومی کشور با رویکرد حکمرانی. 130-99.
Prakash J. A. Hart. (1999). Globalization and Governance. London: Routledge.
Besley, S. (2008). Policy Watch – who does what in the skills system. London: Edexcel.
Besley, S. (2008). Policy Watch – who does what in the skills system. london: Edexcel.
Cully, M., Field, S., Halasz, G. & Kis, V. Hoeckel K. (2009). Learning for Jobs: the OECD policy review of vocational education and training in England and Wales.
David A Kirby. (2004). Entrepreneurship education: can business schools meet the challenge? Education+ training، 510-519.
& Garcia, F. Fluixa. (2008). The Professional Qualification System in Spain and Workers with Low Qualification Levels. European Journal of Vocational Training، 84-95.
& Charest, J. Bosch. (2008). Vocational Training and the Labour Market in Liberal and Coordinated Economies. Industrial Relations Journal,، 428-447.
Gene W. Heck. (2009). God, Governance, and" economic Man: The Lessons of the Founders as Derived from Economic History. University Press of America.
Gerald L Gutek. (1997). Philosophical and Ideological Perspectives on Education. Boston: Allyn and Bacon.
Gordon Donaldson. (2006). Cultivating leadership in schools: Connecting people, purpose, and practice. Teachers College Press.
Krüger. (1999). Gender and Skills: distributive ramifications of the German skills system,. New York.
Rainbird. (2010). Vocational Education and Training in the United Kingdom. Abingdon.
Immanuel Wallerstein. (2011). The modern world-system I: Capitalist agriculture and the origins of the European world-economy in the sixteenth century (المجلد 1). Univ of California Press.
International Labour Organisation (ILO). (1998). The Changing Role of Government and Other Stakeholders in Vocational Education and Training. . Geneva: International Labour Organisation (ILO).
Gatter. ((1999) ). Continuing Occupational Training in an Aging German Economy,. New York.
John W Meyer. (1980). Institutional and Technical Sources of Organizational Structure Explaining the Structure of Educational Organizations.
Joseph Wong. (2004). The Adaptive Development State in East Asia. Journal of East Asian.
Wagner. (1999). The German Apprenticeship System under Strain,. New York.
, Field, S., Justesen, T. & Kim, M. Hoeckel. (2008). Learning for Jobs: the OECD review of vocational education and training in Australia. Paris.
Kathy, and Linda Liska Belgrave Charmaz. (2007). Grounded theory. The Blackwell encyclopedia of sociology.
E., Heinrich, C.J. & Hill, C.J. Lynn. (2000). Studying Governance and Public Management: challenges and prospects,. Journal of Public Administration Research and Theory، 233-261.
M Friedman. (1955). The role of government in education.
M Rieckmann. (2017). Education for sustainable development goals: Learning objectives. UNESCO Publishing.
H Brons. (2001). Society, Security, Sovereignty and the State: Somalia. From Statelessness to Statelessness.
S Grindle. (2004). Good enough governance: poverty reduction and reform in developing countries. Governance، 17(4)، 525-548.
Martin, Jane, P. KcKeown, Jon Nixon, and Stewart Ranson. (2000). Community-active management and governance of schools in England and Wales. The governance of schooling: Comparative studies of devolved management.
& Peters, B.G. Pierre. (2005). Governing Complex Societies: trajectories and scenarios.
R Naidoo*. (2004). Fields and institutional strategy: Bourdieu on the relationship between higher education, inequality and society. British journal of sociology of education، 25(4)، 457-471.
W. Manbach. (2005). Deterritorizining Global Politice in Puchala, Modernity. Minneapolis, Minnestoa University of Minnestoa Press.
Reinhard Bendix. (1980). Kings or people: Power and the mandate to rule. Univ of California Press.
& Cort, P. Wiborg. (2010). The Vocational Education and Training System in Demark,.
Besley. (2008). Policy Watch – who does what in the skills system. London: Edexcel.
D Krasner. (1999). Sovereignty: organized hypocrisy. Princeton University Press.
J Ball. (1993). Education markets, choice and social class: the market as a class strategy in the UK and the USA. British journal of sociology of education، 14(1)، 3-19.
G Weiss. (2000). Governance, good governance and global governance: conceptual and actual challenges. Third world quarterly، 21(5)، 795-814.
Tim, and Matthew Cashmore Richardson. (2011). Power, knowledge and environmental assessment: the World Bank’s pursuit of ‘good governance’. Journal of Political Power، 4(1)، 105-125.
V Vandenberghe. (1999). Combining Market and Bureaucratic control in Education: an answer to market and bureaucratic failure? Comparative education، 35(3)، 271-282.
Verna and Alina Rocha Menocal Fritz. (2007). Development State in the New Millennium: Concept and Challenges for a New Aid Agenda. Development Policy Reviwe، 25(5)، 531-552.A Dunning. (1905). THE POLITICAL PHILOSOPHY OF JOHN LOCKE. Political Science Quarterly، 20(2)، 223.
, Miller, R. & Stevens, B. Michalski. (2001). Governance in the 21st Century: power in the global knowledge economy and society. foresight، 471-482.
Wil Hout. (2007). The politics of aid selectivity: Good governance criteria in World Bank, US and Dutch development assistance.
M. Celorrio. (1997). The Spanish VET System at the Turn of the Century: modernization and reform,. Journal of European Industrial Training، 220-228.
(ILO), I. L. (1998). The Changing Role of Government and Other Stakeholders in Vocational Education and Training. . Geneva: International Labour Organisation (ILO).
Charmaz, K. a. (2007). Grounded theory. The Blackwell encyclopedia of sociology.
Dunning, W. A. (1905). THE POLITICAL PHILOSOPHY OF JOHN LOCKE. Political Science Quarterly, 20(2), 223.
Friedman, M. (1955). The role of government in education.
Fritz, V. a. (2007). Development State in the New Millennium: Concept and Challenges for a New Aid Agenda. Development Policy Reviwe, 25(5), 531-552.
Grindle, M. S. (2004). Good enough governance: poverty reduction and reform in developing countries. Governance, 17(4), 525-548.
Wallerstein, I. (2011). The modern world-system I: Capitalist agriculture and the origins of the European world-economy in the sixteenth century (Vol. 1). Univ of California Press.
Weiss, T. G. (2000). Governance, good governance and global governance: conceptual and actual challenges. Third world quarterly, 21(5), 795-814.