ارائه الگوی حکمرانی داده برای شبکه های اجتماعی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه عالی دفاع ملی

2 دانشگاه دفاع ملی

3 دانشگاه جامع امام حسین(ع)

چکیده

توسعه شبکه‌های اجتماعی در جامعه و استفاده گسترده از انواع نرم‌افزارهای کاربردی با موضوع شبکه‌های اجتماعی منجر‌به تولید انبوه داده‌های ارزشمند در این عرصه گردیده است و لزوم حکمرانی بر این داده‌ها امری غیر قابل اجتناب است و بررسی نحوه و مدل حکمرانی بر این داده‌ها مساله‌‌ای است که در این تحقیق به آن پرداخته شده است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی است از روش فراترکیب برای ارزیابی منابع علمی استفاده شده است. بعد از بررسی انواع مدل‌ها و الگوهای حکمرانی داده، این الگوها در قالب جدول خلاصه، جمع‌بندی و مقایسه گردیده و مولفه‌های اصلی آنها در یک نگاه تدوین شده است. بر اساس نتایج حاصل از مقایسه مدلها و مراجع معتبر، اقدام به ارائه یک الگوی اولیه نموده و ضمن مصاحبه با خبرگان و با اعمال نقطه‌نظرات و پیشنهادات آنها الگوی جامع و نهایی ارائه گردیده است. الگوی ارائه شده دارای سه بعد(مردم، نظام و فرآیند، قلمرو و دارایی) و پانزده مولفه می‌باشد. مولفه‌ها بر اساس دریافت نظرات خبرگان و متخصصان این حوزه، اولویت بندی گردیده است. نتایج حاصل از اولویت بندی مولفه‌ها بیانگر این است که مولفه‌های اعتماد ملی، مشارکت و هم‌افزایی، امنیت داده، فناوری و علوم داده، خدمات داده، سرمایه انسانی و اقتصاد داده دارای بالاترین اهمیت هستند.

کلیدواژه‌ها