ارائه الگوی حکمرانی داده برای شبکه های اجتماعی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه عالی دفاع ملی

2 دانشگاه دفاع ملی

3 دانشگاه جامع امام حسین(ع)

چکیده

توسعه شبکه‌های اجتماعی در جامعه و استفاده گسترده از انواع نرم‌افزارهای کاربردی با موضوع شبکه‌های اجتماعی ‌به تولید انبوه داده‌های ارزشمند در این عرصه منجر شده است. لزوم حکمرانی بر این داده‌ها غیر قابل اجتناب است و بررسی چگونگی و الگوی حکمرانی بر این داده‌ها مسئله‌‌ای است که در این پژوهش به آن پرداخته شده است. رویکرد پژوهش کیفی و از روش فراترکیب برای ارزیابی منابع علمی استفاده شده است. بعد از بررسی انواع الگو‌ها و الگوهای حکمرانی داده، این الگوها در قالب جدول خلاصه، جمع‌بندی و مقایسه، و مؤلفه‌های اصلی آنها در یک نگاه تدوین شده است. بر اساس نتایج حاصل از مقایسه الگوها و مراجع معتبر، اقدام به ارائه الگوی اولیه کرده و ضمن مصاحبه با خبرگان و با اعمال نقطه‌نظرات و پیشنهاد آنها، الگوی جامع و نهایی ارائه شده است. الگوی ارائه­شده سه بعد (مردم، نظام و فرایند، قلمرو و دارایی) و 15 مؤلفه دارد. مؤلفه‌ها بر اساس دریافت نظر خبرگان و متخصصان این حوزه اولویت­بندی شده است. نتایج حاصل از اولویت­بندی مؤلفه‌ها بیانگر این است که مؤلفه‌های اعتماد ملی، مشارکت و هم‌افزایی، امنیت داده، فناوری و علوم داده، خدمات داده، سرمایه انسانی و اقتصاد داده دارای بیشترین اهمیت است.

کلیدواژه‌ها


  1. پدیداران مقدم، فرهنگ (۱۴۰۰). مروری بر جوانب مختلف انبار داده­ها، سومین همایش ملی دانش و فناوری مهندسی برق، کامپیوتر و مکانیک. مؤسسه برگزار کننده همایش­ها.

    جان نثاری، مصطفی (۱۳۹۸). حکمرانی داده­محور، کار و جامعه، حکمرانی داده: 46 ـ ۳۴.

    سامنی، سارا (۱۳۹۸). مقایسه الگوها و چارچوب­های حکمرانی داده با هدف دستیابی به پیش­نیازها، موانع. ششمین کنفرانس بین المللی فناوری اطلاعات، کامپیوتر و مخابرات، گرجستان.

    صادقی هفشجانی، اسماعیل (۱۳۹۸). مدل­سازی داده­های بزرگ با رویکرد کاهش افزونگی در پایگاه داده­های پردازش موازی. ششمین کنفرانس بین­المللی یافته­های نوین علوم و تکنولوژی. https://civilica.com/doc/445005.

    فوکوس، ک. (۲۰۱۸). رسانه­های اجتماعی و کلان­داده­ها. فصلنامه مطالعات رسانه­های جدید.

    فیروزی، محمدحسین (۱۴۰۰). مدل مفهومی مدیریت کلان­داده­ها در رسانه­های اجتماعی. فصلنامه امنیت ملی: 66 ـ ۳۵.

    مرعشی پور، امید (۱۳۹۳). ارائه چارچوب حکمرانی داده­های بزرگ توانمندساز مدیریت جریان دانش. مدیریت فناوری اطلاعات و مدیریت دانش: 90 ـ ۸۰.

    مرکز آمار ایران (۱۴۰۱). شبکه­های اجتماعی در ایران. تهران: مرکز آمار ایران. قابل بازیابی در: https://www.amar.org.ir.

    معین، محمدشهرام (۱۳۹۶). تدوین نقشه راه کلان­داده­ها در ایران. مرکز تحقیقات ارتباطات و فناوری اطلاعات.

    نامداریان، لیلا (۱۴۰۰). بررسی و تحلیل راهبردهای حکمرانی داده. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، ۲.

    پژوهشکده شورای نگهبان (۱۳۹۲). شورای نگهبان. قابل بازیابی در: https://gcrc.ac.ir/fa/news/1014.

    هلیلی، خداداد (۱۳۹۶). فناوری کلان­داده، چالش­ها، فرصت­ها و راهبردها، فصلنامه مطالعات بین رشته­ای دانش راهبردی.

    Reference

    Al-Badia, Ali. (2018). Exploring Big Data Governance Frameworks. Big Data Governance, 12.

    Alhassan , I. (2019). Critical Success Factors for Data Governance:. A Theory Building Approach, Information Systems Management.

    Binxing , Fang. (2018). Cyberspace Sovereignty. Springer.

    blueprintdata. (2022). Blueprintdata. Retrieved from https://blueprintdata.com/

    1. (2022). Cmmiinstitute. Retrieved from cmmi: https://cmmiinstitute.com/

    DGI. (2022). Data governance. Retrieved from data governance: https://datagovernance.com/

    Hootsuit. (2022). The state of Social Media Government. Hootsuit.

    IBM. (2022). IBM. Retrieved from IBM: https://www.ibm.com/

    Jimenez, L M; Polo, J A. (2019). Overview of Data Governance in Business Contexts. Expotecnología "Research, Innovation and Development in Engineering", 76-90.

    Kaplan, A. M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media, Business Horizons, Vol. 53, Issue 1, p., 59-68.

    Landscape. (2018). Report of Social Media Landscape.

    Liaropoulos, Andrew N. (2017). Cyberspace Governance and State. Democracy and an Open-Economy, 35-45.

    Ltd, P. (2018). Cyberspace Sovereignty. China: Science Press and Springer Nature Singapore.

    Nokkala, T., Hannu, S., & Jouko , T. (2019). Data Governance in Digital Platforms. Conference. AMCIS2019. At Cancún, México.

    PWC. (2022). PWC. Retrieved from PWC: https://www.pwc.com/

    Sahatiya, p. (2018). Big Data Analytics on Social Media Data:. A Literature Review. International Research Journal of Engineering and Technology (IRJET).

    Sandelowski, M., & Barros, J. (2017). Handbook for Synthesizing Qualitative Research. Springer publishing company Inc.

    SAS. (2022). SAS Data Governance Framework: SAS Data Governance Framework. Retrieved from SAS.com: www.sas.com