1
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش و هیئت علمی دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین (ع)
2
استادیار مدیریت راهبردی دانش، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی
چکیده
با اوج یافتن نقش دانش در عرصههای مختلف، توجه به دانش حکمرانی نظام آموزش برای سیاستگذاری و مدیریت صحیح آن به عنوان بستری برای رشد و پیشرفت جوامع در عرصههای مختلف است. درختواره دانش حکمرانی نظام آموزش و پرورش استان یکی از راه حلهای مناسب برای سیاستگذاری کلان و راهبری صحیح در انتخاب مدیران آموزش و پرورش آن منطقه به شمار میآید. ترسیم دانش حمکرانی برای مدیریت نظام آموزش و پرورش استان، پارادایمی نوین و رویکردی سیستماتیک در حکمرانی نظام آموزش استان خواهد بود و میتوان دیدگاه نوینی در نحوه مدیریت آن اعمال نماید. هدف اساسی این پژوهش استخراج و گروهبندی سرشاخههای اصلی دانش مورد نیاز حکمرانی برای مدیریت آموزش و پرورش استان از طریق روش کیفی فراترکیب است. جامعه و نمونه آماری این تحقیق تمام اسناد کتابخانهای مرتبط با موضوع حکمرانی نظام آموزش در بازه زمانی 1988 تا 2022 است. تمام اسناد نمایه شده در Google Scholar با استفاده از نرمافزارهای Publish or Perish شناسایی شد که در نهایت 27 سند پلایش شده از 680 سند علمی و همچنین کدگذاری 221 کلید واژه اختصاصی از اسناد با نرم افزار MAXQDA Analytics Pro 2020 تحلیل شد. نتیجه این که درختواره دانش حکمرانی برای مدیریت نظام آموزشی استان را با نرم افزار iMindQ بر اساس تحلیل اسناد معتبر علمی در سه سطح اصلی دانش نهادینه سازی ارکان اندیشهساز آموزش، دانش سیاستگذاری آموزش، دانش معماری مولفههای حکمرانی نظام آموزش استان و هرکدام نیز به چندین سطح فرعی دیگر دستهبندی و ترسیم گردید.