کشور دریایی ایران، نیازمند پیاده سازی حکمرانی دریامحور در برنامههای توسعه کوتاه مدت و بلند مدت خود می باشد. یکی از مهمترین عرصه ها برای حکمرانی دریامحور، نظام آموزشهای دریایی میباشد. پژوهشهای پیشین نشان می دهد کـه در راسـتای تقاضا برای نظام آموزشی کاراتر، سیاستگذاران آموزشی، به طراحی و توسعة الگوهای حکمرانی و اغلب تحول یابنده ای از مؤسسات آموزشی مبادرت ورزیده که علاوه بر مباحث آموزشی، کارکرد اجتماعی- اقتصادی آموزش را نیز مــورد توجــه قــرار دهــد. از طرفی با بررسی وضعیت حمکرانی نظام آموزشی در ایـران، مشخص می گردد که تصـدی امـور مربـوط بـه حوزههای آمـوزش عمـومی، آمـوزش عـالی و آمـوزش پزشـکی هریک به یـک وزارتخانـه واگـذار شـده اسـت؛ این موضوع (یعنی عدم یکپارچگی در حکمرانی نظام آموزشی) در جای خود نیازمند بررسی دقیق دارد؛ چرا که در بسیاری از کشورهای دنیا چنین تفکیکی دیده نمیشود. اما مسئله نظام آموزشهای دریایی متاسفانه در بین چندین وزارتخانه انجام می گیرد. محقق در نظر دارد ضمن مطالعه حکمرانی نظام آموزشی در کشورهای مختلف، به جهت اهمیت نظام آموزش دریایی، راهکارهای پیاده سازی حکمرانی نظام آموزش دریایی در استانهای ساحلی را ارائه نماید. این پژوهش یک مطالعه کیفی بوده که با برخورداری از نظرات خبرگان، ابعاد حکمرانی نظام آموزش های دریایی در استانهای ساحلی مشخص گردیده و متناسب با هر ابعاد مختلف، پیشنهادات لازم ارائه خواهد شد.