Deciphering the Framework of Satanic Governmentality from the Perspective of the Holy Qur’an

Document Type : reserch

Authors

1 Researcher of Rushd center Ph.D. Candidate, Department of Governance and Public Administration, Faculty of Islamic Studies and Management, Imam Sadiq University (AS), Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Public Administration, Faculty of Islamic Studies and Management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran

Abstract

Governance is a foundational concept in the study of power and social order. In contemporary theories—particularly in Foucault’s thought—it is understood as a technology of guiding conduct through soft and indirect structures. Yet, while this framework is effective in many respects, it lacks sufficient analytical capacity for addressing invisible agents and the hidden mechanisms of misguidance. This study, inspired by the paradigm of governmentality, seeks to re-read the Qur’anic depiction of Satan as a governing actor who, by deploying subtle technologies, regulates human behavior and perception on a societal scale. The main aim of this research is to conceptualize the model of Satanic governmentality on the basis of thematic analysis of Qur’anic verses. Employing a qualitative approach and thematic research method in the Qur’an, the study finds that Satan is portrayed as the architect of a multilayered system of power. Within this system, through instruments such as temptation, beautification, intimidation, seduction, and partnership in wealth, he engineers behavior, perception, and even overarching social structures. This system can be analyzed in four dimensions: the logic of Satan’s governance, the technologies of misguidance, the domains of power application (economy, culture, politics, health, and security), and the process of subject-formation. Identifying this model provides a basis for designing policies that generate theoretical and practical resistance against hidden forms of seduction and cultural transformation. Moreover, this framework may serve as a foundation for developing cultural resistance models, refining policymaking, analyzing cognitive warfare, and producing civilizational content premised on distinction from the Satanic order.

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم.
نهج البلاغه.
ابن‌منظور، محمد بن مکرم (1414ق). لسان العرب، ج 13، بیروت: دارالفکر.
ایزدبخش، حمید و جوادی، مجتبی (1399). مدل حکمرانی در قرآن کریم؛ بر اساس کلیدواژه تبعیت، فصلنامه تحقیقات بنیادین علوم انسانی، 6(3): 27-56.
باقری، مصباح‌الهدی؛ سپهری، مهدی و مسعودی‌پور، سعید (1392). تبیین جایگاه سنت رزق و اعتقاد به آن در کسب‌وکار از دیدگاه قرآن کریم، مدیریت اسلامی، 21(2): 255-287.
جعفرطیاری، مصطفی (1395). فرایند چیرگی شیطان بر انسان با رویکرد تربیتی در قرآن و حدیث، آموزه‌های تربیتی در قرآن و حدیث، 2(1): 75-92.
جلالوند، مهدی و جلالوند، بهزاد (1397). روش‌های شیطان برای تأثیر در قوای ادراکی، پژوهشنامه معارف قرآنی، 9(34): 81-108.
حسین‌پور اصل‌ کلشانی، محمد؛ حدادی، محسن و لک‌زایی، نجف (1404). استخراج و تحلیل مؤلفه‌های حکمرانی قرآنی در سیره حضرت ابراهیم(ع)، فصلنامه حکمرانی متعالی، 5(4): 9-36.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412ق). المفردات فی غریب القرآن، دمشق: دارالقلم.
فرزندی، عباسعلی و شعیب، میثم (1403). مبانی و اصول حکمرانی توحیدی در قرآن کریم، فصلنامه حکمرانی متعالی، 5(3): 9-32.
طباطبایی، محمدحسین (1374). المیزان فی تفسیر القرآن، ج 8، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
لسانی ‌فشارکی، محمدعلی و مرادی ‌زنجانی، حسین (1392). روش تحقیق موضوعی در قرآن کریم، قم: بوستان کتاب.
مؤدب، سیدرضا و سالمی، حسین (1399). چگونگی نفوذ شیطان در قوای ادراکی آدمی و اقسام کنش‌های آن از منظر قرآن با تأکید بر دیدگاه موسوی خمینی(ره)، انسان‌پژوهی دینی، 17(43): 205-221.
امام خمینی، روح‌اله (1434). ولایت فقیه، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینى(قدس سره).
نجمدی، حسین؛ حسین‌خانی، هادی و فقیهی، سید احمد (1400). عوامل زمینه‌ساز تسلط شیطان بر انسان؛ با تأکید بر دیدگاه علامه مصباح یزدی(قدس‌سره)، دوفصلنامه معرفت اخلاقی، 12(2): 5-18.
نورالهی، مریم؛ پورعزت، علی‌اصغر؛ لسانی ‌فشارکی، محمدعلی و اسمعیلی ‌گیوی، محمدرضا (1401). مؤلفه‌های حکمرانی اخلاقی در پرتوی قرآن کریم، مدیریت اسلامی، 30(4): 219-249.
 
Dean, M. (2010). Governmentality: Power and Rule in Modern Society (2nd ed.). SAGE Publications.
Foucault, M. (1977). Discipline and Punish: The Birth of the Prison. New York, NY: Pantheon Books.
Foucault, M. (1982). The Subject and Power. Critical Inquiry, 8, 777-795.
Foucault, M. (2007). Security, Territory, Population: Lectures at the Collège de France 1977–1978 (M. Senellart, Ed.). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230594180
Foucault, Michel. (2014). On The Government of the Living: Lectures at the Collège de France, 1979–1980. Edited by Arnold I David- son. Translated by Graham Burchell. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Miller, Peter, and Nikolas Rose. (2008). Governing the present: Administering economic, social and personal life. Cambridge UK: Polity Press.
Regonini, G. (2017). Governmentalities without policy capacity. Policy Sciences, 50, 163-17.
Rhodes, R. A. W. (1997). Understanding Governance: Policy Networks, Governance, Reflexivity and Accountability. Open University Press.
Rose, N., and P. Miller. (1992). Political Power beyond the State: Problematics of Government. The British Journal of Sociology, 43(2), 173-205.
Rose, Nikolas. (1999). Powers of Freedom: Reframing Political Thought. Cambridge: Cambridge University Press.
van der Weele, S., Bredewold, F., Leget, C. J., & Tonkens, E. (2021). The group home as moral laboratory: tracing the ethic of autonomy in Dutch intellectual disability care. Medicine, Health Care, and Philosophy, 24, 113-125.