Examining the rules and conditions of implementing the new regional budget governance system in Iran

Document Type : reserch

Author

Associate Professor of the Department of Economic Sciences, Ahlul - bayt International University, Tehran, Iran

Abstract

In economic texts, theories related to financial decentralization with the aim of increasing the productivity and efficiency of governments and improving regional balance have been considered. Financial decentralization has been introduced as one of the key tools in the process of transition to a market-oriented economy in developing countries. The purpose of this article is to compare the general rules and necessary conditions for the implementation of the financial decentralization process in Iran. The results of this research show that due to the climatic conditions, diverse ethnicities and wide geographical dispersion in the country, the different behavior of household consumption expenses in the provinces, the different economic structure of each province, the difference in the needs and priorities of the construction and development of the province, the existence of institutions and the structure of regional planning. And the creation of the provincial income-expenditure system provides the basic foundations for the implementation of financial decentralization policies in Iran. Therefore, the regional policy makers should put the design of the new provincial income-expenditure system in order to realize the new regional governance system.

Keywords


امیرآبادی، محمد؛ امینی، سیدجواد (1403). تدوین راهبردهای بهینه‌سازی حکمرانی امور محلی جمهوری اسلامی ایران، حکمرانی متعالی، 4(15): 9 ـ 36.
بیگلری، احمد (1403). حکمرانی استانی‌، شهروندی و قدرت ملی: طراحی چارچوبی تحلیلی، حکمرانی متعالی، 5(2): 141 ـ 163.
خلیلی، رضا (1401). مسائل و چالش‌های حکمرانی محلی در استان تهران، مطالعات راهبردی، 25(3): 129 ـ 158.
رضویان، تقی (1383). تمرکززدایی مالی در کشورهای درحال‌توسعه و ایران، چاپ دوم، تهران: انتشارات شروین.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، قوانین برنامه‌های توسعه اقتصادی ـ اجتماعی کشور، سال‌های مختلف.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، قوانین سالانه بودجه کشور، سال‌های مختلف.
عباسی خوش‌کار، امیر (1402). الزامات و بایسته‌های اقتصادی حکمرانی مطلوب استانی در چارچوب رویکرد اقتصاد مقاومتی، حکمرانی متعالی، 3(3), 107 ـ 125.
عزیزی، حسن (1401). تحلیلی بر نظام تمرکز اداری و نظام عدم تمرکز اداری در چارچوب فلسفه حکمرانی استانی (با تکیه‌بر واگذاری اختیارات فوق‌العاده در سطوح محلی)، حکمرانی متعالی، 3(10): 111 ـ 127.
غفاری فرد، محمد (1396). تحلیل نهادی از فرایند واگذاری اختیارات مالی به استان‌ها طی برنامه‌های عمران و توسعه در ایران، راهبرد توسعه، 13(3): 243.
غفاری فرد، محمد؛ حسینی، فاطمه؛ حسینی مزاری، سید اسماعیل (1402). سازوکار ارتقای حکمرانی و سیاست‌گذاری توسعه منطقه‌ای در ایران، مطالعات اقتصاد بخش عمومی، 2(1): 37 ـ 58.
یونسی، علی؛ گودرزی، محمدرضا (1403). تمرکززدایی مالی و ارتقای سرمایه انسانی، حکمرانی متعالی، 4(3): 37 ـ 56.
Aray, H., & Pedauga, L. (2024). The relationship between decentralization and economic growth across regimes. The Annals of Regional Science, 72(1), 1-25. https://doi.org/10.1007/s00168-022-01187-x
Bahl, R. (1999b). Implementation Rules for Fiscal Decentralization. Public Budgeting and Finance 19 (2), 59-75. 349–373. doi: 10.1007/s10797-005-1619-9.
Barro, R. (1999). Inequality, Growth, and Investment. (NBER Working Paper 7038). Cambridge: National Bureau of Economic Research
Chen, J., & Long, X. (2024). Fiscal decentralization and local environmental governance when performance evaluation Matters. Applied Economics Letters, 1-15. https://doi.org/10.1080/00036846.2024.2411464
Dang, C., Tran, T. T. M., & Dinh, T. D. (2024). Spatiotemporal impact of fiscal decentralization and economic growth: evidence at provincial level in Vietnam. Applied Economics Letters, 1-6. https://doi.org/10.1080/13504851.2024.2363312  
Maharjan, R. (2024). Decentralization and Regional Economic Growth in Indonesia: An Analysis of Governance and Fiscal Decentralization. Law and Economics, 18(1), 23-34https://journals.ristek.or.id/index.php/LE/article/view/65
Makreshanska Mladenovska. s. Tashevska.b (2024) "Fiscal decentralization and economic growth: Empirical evidence from European countries," Economy, Business & Development: An International Journal, Ss. Cyril and Methodius University in Skopje, Faculty of Economics-Skopje, vol. 5(1), pages 44-56, May DOI: 10.47063/ebd.00017
Miranda-Lescano, R., Muinelo-Gallo, L., & Roca-Sagalés, O. (2024). Redistributive efficiency of fiscal policy: The role of decentralization and good governance. Regional & Federal Studies, 34(2), 189-216. https://doi.org/10.1080/13597566.2022.2092844
Oates, W. (1993). Fiscal Decentralization and Economic Development. National Tax Journal 46 (2): 237-243
Oates, W. (2005), “Toward a second-generation theory of fiscal federalism”, International Tax and Public
Pu, X., Zeng, M., & Zhang, W. (2024). Does fiscal decentralization really matter for public service satisfaction? Applied Economics, 56(49), 6020-6038. https://doi.org/10.1080/00036846.2023.2267815
Rondinelli, D. & Nellis, J. (1986). Assessing Decentralization Policies in Developing Countries: A Case for Cautious Optimsim. Development Policy Review, 4 (1), 3-23
Siburian, M. E. (2024). Fiscal decentralization and corruption: a case of Indonesia. Applied Economics Letters, 31(1), 87-90.
Sima.m, Liang.p, Qingjie.z (2023) The impact of fiscal decentralization on economic growth: A comparative analysis of selected African and OECD countries. heliyon. Volume 9, Issue 9e19520 September 2023
Song, X. Zhou, Y. and Jia, W. (2019), “How do Economic Openness and R&D Investment Affect Green Economic Growth? - Evidence from China”, Resources. Conservation and Recycling, Vol. 146, pp.405–415.
doi: 10.1016/j.resconrec.2019.03.050.