Hamkarani knowledge tree for the management of education system of the province

Document Type : reserch

Authors

1 u.imam hosein

2 u. defa meli

3 u.defa meli

Abstract

With the rise of the role of knowledge in various fields, it is important to pay attention to the governance knowledge of the education system for policy making and its correct management as a platform for the growth and progress of societies in various fields. The knowledge tree of education system governance of the province is one of the appropriate solutions for macro-policy and correct management in the selection of education managers of that region. The drawing of collaborative knowledge for the management of the province's education system will be a new paradigm and a systematic approach in the governance of the province's education system, and a new perspective can be applied in its management. The main goal of this research is to extract and group the main branches of knowledge needed by governance for the management of education and education in the province through a meta-composite qualitative method. The population and statistical sample of this research is all the library documents related to the governance of the education system in the period from 1988 to 2022. All documents indexed in Google Scholar were identified using Publish or Perish software, and finally 27 indexed documents out of 680 scientific documents were analyzed as well as coding of 221 specific keywords from the documents with MAXQDA Analytics Pro 2020 software. The result is that the governance knowledge tree for managing the education system of the province with the iMindQ software based on the analysis of valid scientific documents in three main levels of knowledge of institutionalization of education thought-making elements, knowledge of education policy, knowledge of architecture of the governance components of the education system of the province and each to several levels. Another subsection was categorized and drawn.

Keywords


احمدی، آمنه و همکاران (1399). تحلیلی بر صورت‌بندی اهداف در نظام آموزشی ایران، فصلنامه علمی- پژوهشی تعلیم و تربیت، ۳۶ (۴)، ۵۱.
اکبری، سارا؛ فیله‌کش، مریم و تقوی، سید محمدعلی(1395). تأملی در باب حکمرانی متعالی برای تحقق زندگی مطلوب در سیره امام علی(ع)، دوفصلنامه سیاسی، 8 (1).
امیرخانی، امیرحسین و حاجی­زاده صفار، محبوبه (1395). بررسی تأثیر زیرساخت های مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی در کارکنان معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، فصلنامه مرکزمطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی مشهد، 7 (1).
باقری مقدم، ناصر و احمدی، حسن (1379). آسیب­شناسی حکمرانی در نظام آموزش عالی ایران، نشریه سیاستگذاری عمومی، 4 (4)، 55-74.
باقری، بابک (1391). بررسی کارایی درونی آموزش ابتدایی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه آزاداسلامی دزفول.
بیک‌زاده، جعفر و قربانی، صابر(1396). حکمرانی‌خوب چیست؟ نشریه حسابداری- مدیریت و اقتصاد با رویکرد پویایی اقتصاد ملی، ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی.
جهانیان، خشایار، (1400). درخت (تکسونومی) دانش چیست؟
 https://inknowtex.ir/what-is-the-tree-of-knowledge
درویشی، محمدرسول؛ قایدی، محمدرضا؛ کشیشان‌سیرکی، گارینه و توحید‌فام, محمد (1399). سیاست­گذاری آموزش در ایران با توجه به نظریه حکمرانی خوب (مطالعه موردی: شاخص اعتماد عمومی)، نشریه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 45، 304–
رزقی ­شیرسوار، هادی و پیراینده، پانته­آ (1391). ارزیابی آموزش عالی کشور در فرایند جهانی شدن، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاست گذاری عمومی، 2 (5)، 14-1.
سبک‌رو، مهدی و همکاران (1400). تحلیل ساختار فکری مطالعات کارکنان دانشی بر اساس مقالات، مجله علم سنجی کاسپین، 8 (2)، 128- 116.
شریف‌زاده، فتاح و قلی­پور، رحمت‌اله (1382). حکمرانی خوب و نقش دولت، تهران: فصلنامه فرهنگ مدیریت.
صباغیان، علی (1398). الزامات وپیامدهای تحول حکمرانی آموزش عالی در اروپا، نشریه سیاستگذاری عمومی، 2، 247–
فراهانی، حسن (1388). مدیریت دانش و کارکردهای آن در سازمان­ها، ماهنامه معرفت، 18 (2 ).
فطانت‌فردحقیقی، میلاد، زین‌آبادی، حسن‌رضا؛ آراسته، حمیدرضا و نوه‌ابراهیم، عبدالرحیم (1400). طراحی الگوی حکمرانی مطلوب در نظام آموزش عالی، نشریه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 38، 346–
فطانت‌فردحقیقی، میلاد و همکاران (1400). طراحی الگوی حکمرانی مطلوب در نظام آموزش عالی، فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 38، 346- 324.
قاضی‌زاده‌فرد، سید ضیاالدین؛ نادری‌خورشیدی، علیرضا؛ احمدوند، علی­محمد و جلالی‌کوتنایی، فیض­اله (1394). ارائه الگوی مدیریت راهبردی تربیت و آموزش در دانشگاه­های نیروهای مسلح کشور، علوم سیاسی، 49، 78–
موغلی، علیرضا (1387). نقش عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در کسب مزیت رقابتی، پیک نور- علوم انسانی، 6 (1)، 106- 82.
مهری‌عالی، سعید (1394). اهمیت مدیریت آموزشی در اسلام. پوهنتون کابل.
مشاوران مهندسی نداک (1398). درخت دانش، فایل‌های آموزشی، https://nodak.ir.
یوسفی، هادی (1401). بررسی وضعیت حکمرانی آموزش عالی 10 کشور دنیا از نظر مولفه‌های ساختار اداری، تأمین مالی و ارزیابی و تضمین کیفیت و ارائه رویکردهای سیاستی، نشریه گزارش­های کارشناسی، 648–
Davis, R., & D’Lima, D. (2020). Building Capacity in Dissemination and Implementation Science: A Systematic Review of the Academic Literature On Teaching and Training Initiatives. Implementation Science, 15(1).
Https://Doi.Org/10.1186/S13012-020-01051-6.
Henriques, G. (2022). The Tree of Knowledge System. In: A New Synthesis for Solving the Problem of Psychology. Palgrave Studies in The Theory and History of Psychology. Palgrave Macmillan, Cham. Https://Doi.Org/10.1007/978-3-031-18493-2_6.
Imani, F., Eslami, G., & 3, R. B. (2022). The Effect of Perceived Ethical Leadership On Knowledge Hiding a Case Study On an Automobile Factory. Scientific Journal of Organizational Knowledge Management Investigating, 5(Knowledge Management), 143–180.
Luke, D. A., Baumann, A. A., Carothers, B. J., Landsverk, J., & Proctor, E. K. (2016). Forging A Link Between Mentoring and Collaboration: A New Training Model for Implementation Science. Implementation Science, 11(1). Https://Doi.Org/10.1186/S13012-016-0499-Y.
Padek, M., Colditz, G., Dobbins, M., Koscielniak, N., Proctor, E. K., Sales, A. E., & Brownson, R. C. (2015). Developing Educational Competencies for Dissemination and Implementation Research Training Programs: An Exploratory Analysis Using Card Sorts. Implementation Science, 10(1). Https://Doi.Org/10.1186/S13012-015-0304-3
United Nations Development Programme(UNDP) (1997), Governance for Sustainable Human Development, Presen‌ at:
Www.Undp-Pogar.Org /Publications/Governance/ Goodgov.Pdf.