Politics and the issue of governance techniques in the Islamic Republic of Iran

Document Type : reserch

Author

univesiy

Abstract

The desired goal of politics is the well-being of society in the direction of public good. Of course, this well-being requires the formulation of moral and legal issues; And this requires "governance technique". There is a big difference between the classical era, modern era and Islamic thought in the formulation of governance technique. While the Greeks understood technique (techne) in connection with the truth of Phocis, modern man considers himself to be the creator of the truth of sovereignty by breaking away from metaphysics. Contrary to the popularized modern thought that views religion through the lens of politics and deprives governance of its theological meaning, the political theory of the Islamic Republic tries to follow politics from the path of religion by reviving the place of metaphysics in governance. The result is that the religious matter has a prior position in the development of the political matter and has a direct effect on the emergence of the legal matter. The claim of this article is that the political issue in the Islamic Republic has only been able to reproduce the metaphysics of political theology. However, in terms of implementation, he has not been able to properly formulate the governance technique in the physics of power according to his new political theory. In the absence of tools and techniques appropriate to the metaphysical justifications of governance on the one hand and the necessity of action in the context of a conflicting world policy, the result is that policies and practices instead of relying on the truth of political theology, suffer from everyday chaos

Keywords


امام خمینی (ره)، روح‌الله (1379). صحیفه نور: مجموعه رهنمودهای حضرت امام‌خمینی (قدس‌سره الشریف)، تهران: طبع و نشر.
امام خمینی (ره)، روح‌الله (1392). ولایت فقیه (حکومت اسلامی)، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).
احتشامی، انوشیروان (1385). گذار از بحران جانشینی، ترجمه زهره پوستین‌چی و ابراهیم متقی، تهران: قومس.
بشیریه، حسین (1382). آموزش دانش سیاسی، تهران: نگاه معاصر.
حسینی‌زاده، محمدعلی (1386). اسلام سیاسی در ایران، قم: دانشگاه مفید.
فوکو، میشل (1392). تولد زیست‌سیاست، ترجمه رضا نجف‌زاده، تهران: نشر نی.
فیرحی، داود (1389). دین و دولت در عصر مدرن، تهران: نشر رخ‌داد نو، جلد اول.
منوچهری، عباس و همکاران (1387). رهیافت و روش در علوم سیاسی، تهران: انتشارات سمت.
مهرنیا، حسن؛ ذاکری مهدی و لطیفی حسین (1396). «عناصر و جایگاه مفهوم تخنه در فلسفه یونان باستان و بررسی دیدگاه هایدگر درباره آن»، مجله تاریخ فلسفه، 8 (3)، 79- 102.
میراحمدی، منصور (1388). عدالت سیاسی در نظریه مردم‌سالاری دینی، درآمدی بر نظام سیاسی عدالت در اسلام، علی اکبر علیخانی و همکاران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
ورنر، شارل (1382). حکمت یونان، ترجمه بزرگ نادرزاد، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
هیوود، اندرو (1389). سیاست، ترجمه عبدالرحمن عالم، تهران: نشر نی.
Atwill, Janet. 1998. "The Interstices of Nature, Spontaneity, and Chance." Rhetoric Reclaimed: Aristotle and the Liberal Arts Tradition. Ithaca, NY: Cornell UP. N Print.
Foucault, M. 1991. "Governmentality", The Foucault Effect, Studies in Governmentality, Edited by Graham Burchell and Colin Gordon and Peter Miller, The University of Chicago Press, Chicago.
Parry, R. Summer 2020 Edition. "Episteme and Techne", The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Edward N. Zalta (ed.), forthcoming URL = <https://plato.stanford.edu/archives/sum2020/entries/episteme-techne/>.